>  > 
De 7 stappen om een band te verwissele

Een lekke band, een nachtmerrie voor veel chauffeurs, gebeurt meestal op het verkeerde moment en op de verkeerde plaats. Hoewel veel chauffeurs lid zijn van een wegenwachtdienst wiens taak het is zich te verplaatsen om uw banden te verwisselen, blijkt het toch verstandig en intelligent om te weten hoe dit zelf te doen. Een lekke band is een vrij algemeen verschijnsel, autofabrikanten hebben hun best gedaan om het proces van het verwisselen van een band voor iedereen mogelijk te maken. Dit zijn de 7 punten die u zullen helpen omgaan met een lekke band.

1. Stop de auto op een veilige plaats.

Het eerste wat u moet doen is een veilige plaats vinden om te stoppen. Als de lekke band gebeurt op een snelweg, neem dan de volgende afrit zelfs als dit betekent dat u met een platte band moet rijden. Parkeer niet in het midden van een bocht, aankomende auto’s zullen u misschien niet kunnen zien. Zoek een plaats die weg van het verkeer is maar ook stabiel, bruikbaar en plat is.

2. Verwijder het gereedschap

Eénmaal geparkeerd, zet de motor af, schakel uw waarschuwingsknipperlichten aan en trek de handrem aan. Het is aangeraden de auto in versnelling te zetten (eerste versnelling of eventueel achteruit). Rijdt u met een automatische versnellingsbak, kies dan de positie “Parking” (P). Ga dan de krik, de moersleutel en het reservewiel uit de koffer van de auto halen en plaats ze in de buurt van de lekke band.

3. Plaats de krik

Het is heel belangrijk dat de krik goed gepositioneerd wordt. Afhankelijk van het model van auto kan de plaats waar de krik gepositioneerd moet worden variëren. Aarzel niet de handleiding te raadplegen. De krik heeft een kleine klauw die u in de uitsparing plaatst die zich juist achter de voorste wielkasten, of vóór de achterste wielkasten, bevindt.

4. Verwijder de moeren

Eénmaal de krik gepositioneerd is, krik het voeruig op zonder dat het van de grond komt. Verwijder dan de wieldoppen en schroef de moeren los door de moersleutel naar links te draaien (tegen de wijzer in) zonder ze uit de velg te verwijderen. Voor gemak van gebruik wordt de voorkeur gegeven aan een kruissleutel.

5. Krik de auto op zodat die van de grond komt

Krik de auto op tot de band 15 centimer boven de grond is. Hou de krik goed in het oog. Deze moet stabiel, rechtopstaand en loodrecht blijven. Als dit niet het geval is, laat de auto terug naar beneden en herpositioneer de krik op de correcte manier.

6. Verwijder de lekke band

Met de auto opgekrikt, verwijder de moeren één per één, door ze tegen de richting van de klok in los te schroeven. Trek vervolgens de lekke band recht naar u in een horizontale beweging teneinde deze van de wielbasis te halen.

7. Plaats het reservewiel

Controleer de richting van uw reservewiel vóór de montage. Het ventiel moet naar buiten gepositioneerd zijn. Plaats het wiel op de auto en draai de moeren met de hand aan. Dit zou moeten gebeuren zonder weerstand.

8. Plaats het voertuig terug op de grond

Laat uw voertuig voorzichtig op de grond komen en span het wiel aan. Neem de moersleutel en span de bouten zo hard mogelijk aan. Plaats de wieldop terug.

Eens dit klaar is hoeft u enkel de lekke band op te bergen en het gereedschap in de koffer te stoppen.

Comments

comments

Deel het artikel